Tirsdag 11. mars møttes de lokale tillitsvalgte, faglig utvalg, styret og andre medlemmer i Flygelederforeningen til årets årsmøtesamling. Første dag startet med litt info fra styret, og litt generell prat om mellomoppgjøret 2025, før vi ganske kjapt fikk delt opp i grupper og satt i gang med gruppearbeid.

Robert åpnet samlingen

 

Denne gruppen diskuterte NFFs lønnsstrategi.

 

Her diskuteres fremtidens flysikringstjenester.

 

Denne gruppa fikk en mer konkret oppgave om beredskap, som også ble knyttet opp mot generelle diskusjoner om tariff.

 

Her diskuteres det en oppgave som går på å miste de operative papirene. Hva skjer hvis du for eksempel blir medisinsk uskikket? Og hva kan vi som forening gjøre?

 

Stort engasjement i forsamlingen

 

Disse gruppeoppgavene var stort sett hele programmet denne dagen, og i kjent stil var det så stort engasjement i salen at vi ble ferdige litt på overtid.

 

Dag to av samlingen, onsdag 12. mars, var hele dagen satt av til gjennomføring av selve Årsmøtet. Janne Paulsen fra Kjevik ble valgt som årsmøtedirigent, og NFFs sekretær Eirik Ålvik ble valgt som referent. Janne ledet Årsmøtet på en meget god måte, og vi gratulerer alle som ble valgt, og gratulerer også medlemmene med sakene som ble vedtatt. Protokollen er sendt ut på mail til de tillitsvalgte, og dere finner den også i dokumentutforskeren på natca.no/medlemmer.

Dirigent Janne Paulsen og referent Eirik Ålvik

 

Flesland legger frem en sak for årsmøtet, og kasserer Tom Snorre Skaret svarer ut noen spørsmål fra salen.

 

Gratulerer til Preben Jensen som ble valgt som styremedlem.

 

Dag tre av samlingen startet med at Kenneth og Nikola fra droneprogrammet i Avinor snakket om droner, og løsninger for nytt UTM-system. Dette er veldig relevant for alle operative flygeledere, og de tillitsvalgte fikk flere gode svar i denne seansen. Den kjente (men kanskje ikke så kjære?) 5km sonen står for fall og skal etter planen erstattes med at CTR men der det nye UTM systemet skal gi støtte for autoklareringer for predefinerte områder og høyder. Det nye systemet vil flytte seg fra TRAC og til en egen skjerm i forbindelse med at det vil bli definert som et ATM-system.

Kenneth Larsen og Nikola Tufekcic

Faglig utvalg har alltid en bolk på samlingene våre. Denne gangen hadde de fått inn Line Stensby Bogan fra Statens Havarikommisjon for å snakke om sikkerhets- og rapporteringskultur. Hun fortalte om SHKs arbeid, og hvordan dette påvirker oss. FU og de andre i salen stilte spørsmål, og vi fikk mange fine avklaringer. Gode diskusjoner både om rapportering, hendelser generelt, og om hvordan SHK arbeider i forbindelse med hendelser. Helge Ingstad ulykken og den påfølgende straffesaken mot vaktsjefen kom naturlig nok opp, men der Line påpekte at det er en forskjell i strafferettslig ansvar i forhold til grad av uaktsomhet i sjøfartsloven i forhold til luftfartsloven. Hun mente derfor at «just culture» prinsippene står støtt i luftfarten og ville betrygge de tillitsvalgte med at informasjon fra SHK ikke vil bli utlevert til påtalemyndighetene.

Line fra SHK, sammen med Anja og Thomas fra FU.

Line Stensby Bogan

 

Forsamlingen følger engasjert med.

 

Vi hadde også besøk fra NF, som fulgte godt med på presentasjonen til Line.

 

Etter lunsj hadde vi en debatt og dialog med flere inviterte gjester. Denne debatten handlet om fremtidens luftfart og sikkerhet. Paneldeltakerne var Jo Bjørn Skatval, Sindre Hilstad og Pål Simonsen fra Norsk Flygerforbund, Tormod Rangnes fra Avinor, og Line Stensby Bogan fra SHK. Robert startet med en kort innledning og noen åpne spørsmål for å sette debatten i gang. Jo Bjørn tok ordet fra start og vi kom fort i gang med gode diskusjoner om konkrete saker. Vi diskuterte AMAN, direkte routing, underveisavgifter og fuel for å nevne noe.

Tormod fikk etter hvert ordet og fortale litt om hva som ligger i FFA (Fremtidens Flysikringstjenester i Avinor) som er et arbeid han leder. Hvor er vi i dag, og hvor er vi på vei?

Line kom med sine innspill fra SHKs ståsted. Hvordan ivaretas sikkerheten med så store endringer?

Fungerer viftesystemet vi bruker på de store flyplassene i dag? Point merge? Når kommer CPDLC? Hvorfor er det så stor forskjell på piloter når det kommer til ønske om å fly RNP-approach?

Vi snakker alt for lite sammen. Alle i rommet er enige om at vi burde hatt mer dialog og mer felles CRM for å bedre kunne forstå hverandres behov.

 

Robert åpner debatten med noen åpne spørsmål.

Dette var en veldig fin debatt der vi lærte mye fra både piloter, ledelse og SHK, mens de fikk med seg mye info fra et flygelederperspektiv.

 

Etter denne debatten hadde vi felles aktivitet der vi spilte minigolf i godt lag.

 

Samlingen ble avsluttet med årsmøtemiddag. I tillegg til de som har deltatt på samlingen kom også de fleste medlemmene fra Kjevik, samt flere medlemmer som har gått av med pensjon. Nils Andre Flatebø (HD) losset oss godt gjennom middagen som toastmaster, og Anne Sophie Steen (NA) holdt en strålende takk for maten-tale.

 

Nils André Flatebø, som toastmaster, losset oss trygt og godt gjennom middagen.

 

Anne Sophie Steen takket for maten.

 

Reinhard Lillebø holdt en strålende tale der han gikk gjennom litt av hans historie i Flygelederforeningen.

 

Rasmus Morvik var kveldens siste taler.

 

Takk til de engasjerte tillitsvalgte som igjen gjorde dette til en meget god samling på alle måter. Vi ønsker alle en god tur hjem!