På tredje forsøk skulle man komme til enighet. Etter å ha skjøvet på hovedoppgjøret 2024 helt til desember kom partene til slutt til enighet om en treårsavtale for NFFs medlemmer ansatt i spanske SAERCO, med en lønnsøkning som gir våre medlemmer på Kjevik og Vigra en lønnsøkning på hele 25% i løpet av to år!

Det er ikke til å stikke under stol at tidligere forhandlinger i NHO-systemet har vært svært krevende, og at vi tidligere har forlatt Majorstuen med mer negative enn blandede følelser. Ved denne anledningen ble settingen dog litt spesiell. SAERCO hadde kun uker i forveien, mot egen vilje, fått utløst Avinors ensidige opsjon på to nye år med tjenesteleveranse, noe som åpenbart påvirket forhandlingene. Samtidig var NFF tydelige på at man nå måtte adressere lønnsforskjellene som har utviklet seg gjennom kontraktsperioden.

Løsningen ble derfor en ny treårsavtale som sikrer SAERCOs drift i opsjonsperioden samtidig som den sikrer flygeledernes langsiktige lønnsutvikling ved inngangen til en eventuell ny anbudsrunde om to eller tre år. Leder av Norsk Flygelederforening, Robert Gjønnes, har litt blandede følelser etter enigheten:

Vi er fornøyde med at flygelederne på Kjevik og Vigra nå endelig kommer tilbake på, og sannsynligvis er litt i forkant av, det lønnsmessige sporet de burde ha vært på hele veien. Likevel er det leit at det er nettopp de ansatte på disse enhetene som har måtte betale prisen for Avinors konkurranseutsettingseksperiment vi nå forhåpentligvis snart ser slutten på. Kritisk og svært viktig samferdsels-infrastruktur som flysikringstjeneste bør og skal ikke konkurranseutsettes, uttaler Gjønnes.

Grunnet den spesielle situasjonen med timingen på SAERCO-kontraktens siste opsjonsår så begge partene raskt behovet for å utfordre den vanlige to-års varigheten av hovedoppgjør, og forhandlet derfor på en treårsavtale. SAERCOs villighet til å sikre konkurransedyktige vilkår før en eventuelt neste anbudsrunde kontra selskapets anstrengte økonomi ble derfor de ytre rammene for forhandlingene. Etter forhandlinger og dialog med SAERCOs forhandlingleder Matthew Cornwall og NHO, fikk vi ‘alle parter til å forstå, samt erkjenne viktigheten av, at flygelederne sikres en bærekraftig lønnsutvikling.

 

25% lønnsøkning innen desember 2026! Robert Gjønnes signerer tariffavtalen med NHO og SAERCO, som inneholder en lønnstabell med tall vi ikke har sett før i Flygelederforeningens historie. Foto: NFF

Etter en løsningsorientert dag med god dialog, godt samarbeid og gode forhandlinger hos NHO på Majorstuen kom man til slutt fram til en enighet. En lønnsøkning på ca. 25% for alle ansatte som slår inn om ganske nøyaktig to år, gir flygelederne ved SAERCO-enhetene et markant lønnsløft fra 1. desember 2026.

For Flygelederforeningens del ble forhandlingene raskt en diskusjon om verdien av fugler på taket kontra fugler i hånda, og selv om vi nok hadde ønsket bedre lønnsutvikling på litt kortere sikt for våre medlemmer på Vigra og Kjevik ble behovet for å sementere grunnlaget for perioden etter 2026 etter hvert det viktigste hensynet vi måtte ta. Og når man allerede om to år etter alle solemerker vil ha bedre vilkår i SAERCO enn i Avinor Flysikring ble dette tungen på vektskåla for forhandlingsutvalget. Det langsiktige perspektivet vant med andre ord fram, og man slipper nå å forhandle i NHO-systemet i noen år framover, med årlig usikkerhet rundt hva man kunne klare å oppnå både på kort og lang sikt.

Bendik Heggelund i Flygelederforeningens forhandlingsutvalg velger å oppsummere slik: – Nå er loddet kastet. Med dette resultatet må forhandlingsutvalget vårt fremover brette opp ermene og gå inn i de neste årenes forhandlinger med Avinor Flysikring med et tydelig mandat om å gjøre alt vi kan for å matche vilkårene til de konkurranseutsatte enhetene våre. Det blir en helt ny type utfordring vi gleder oss til å bryne oss på.

Takk til NHO og SAERCO for godt samarbeid og god dialog gjennom vanskelige forhandlinger. Vi opplevde et utmerket forhandlingsklima. Selv om konkurranseutsetting og korte kontrakter i vår bransje skaper noen åpenbare uheldige effekter er Flygelederforeningen tilfreds med at vi har klart å navigere også i dette landskapet for å oppnå det best mulige resultatet for våre medlemmer, ut fra de rådende omstendigheter.