Styret i Norsk Flygelederforening har i dag bestemt seg for å gjennomføre en juridisk oppfølging av de utfordringer vi den senere tiden har erfart knyttet til beregning av ansiennitet. I første omgang vil det gå en formell henvendelse mot Spekter for å få avklart hvilke spilleregler som skal være styrende når det gjelder ansiennitetsberegning. Flygelederforeningen mener det foreligger en tarifftvist i sakens anledning.
I utgangspunktet har arbeidsgiver lagt seg på en linje der de forholder seg til egen «omstillingspolicy» som grunnlag for hvilken type ansiennitet som skal beregnes ved permitteringer og eventuell senere nedbemanning. Her er arbeidsgiver tydelige på at det er siste ansettelsesdato som gjelder ved avbrutte karriereløp i selskapet.
Dette får for mange av våre medlemmer en svært uheldig konsekvens, da man kanskje har et kort avbrudd i ansettelsesforholdet sitt, men likevel svært lang total ansiennitet i selskapet. Vi har tidligere forsøkt å finne smidige og pragmatiske løsninger i mange ulike enkeltsaker for å løse de konkrete utfordringene enklest og raskest mulig, men har kun fått juridisk prinsipielle svar fra arbeidsgiver. Av den grunn ser vi oss nødt til å adressere problemstillingen på prinsipielt grunnlag, gjennom å fremme en tarifftvist mot Spekter, konkret basert på en tolkningstvist av Hovedavtalens § 18 og denne bestemmelsens forståelse av ansiennitetsbegrepet.
Enhver permittering og eventuell oppsigelse skal være saklig begrunnet. Flygelederforeningen har nå blitt nødt til å utfordre saklighetsbegrunnelsen på generelt grunnlag, da en forenklet tolkning om at det kun skal være «siste ansettelsesdato» som skal være styrende slår helt feil ut for mange av våre medlemmer. Ansiennitet er tross alt et vanskelig fremmedord som stammer fra det franske ordet ancienneté («gammel»), og skal angi hvor lenge en person har vært aktiv i et yrke, eventuelt hvor lenge en person har vært ansatt i en bedrift. At all kompetanse og erfaring en person har ervervet seg gjennom et langt yrkesliv bare skal sees bort fra i sammenhengen, fordi vedkommende har hatt et kort opphold i sitt ansettelsesforhold, oppleves som urimelig for Flygelederforeningen, og noe vi er nødt til å forfølge sakligheten av.
Vi vil holde medlemmene oppdatert på fremdrift i denne saken.