Den siste tiden har Avinor Flysikring, som sikkert mange har registrert, gjort en jobb for å verifisere at alle operative flygeledere har gyldige sertifikater. Det er veldig bra at selskapet er sitt ansvar som tjenestetilbyder bevisst, og det er minst like bra at de sørger for å minne sine ansatte på at de skal ha gyldig sertifikat for å utøve operativt arbeid.
Likevel ønsker Flygelederforeningens styre i tillegg å minne alle våre medlemmer om at det å være innehaver av et flygeledersertifikat også innebærer et personlig ansvar. Blant annet for å forsikre seg om at man oppfyller de forpliktelsene sertifikatet medfører. Det handler f.eks. om å være sikker på at alt som skal være gyldig faktisk er det -altså at både rettigheter og andre påtegninger har en gyldighetsdato som ligger frem i tid. Dette gjelder selvfølgelig både selve flygeledersertifikatet og den medisinske godkjenningen som også er en del av sertifikatet.
Hver enkelt flygeleder har altså et personlig ansvar for å være sikker på at man ikke utfører operativt arbeid dersom man enten vet at sertifikatet på en eller annen måte er utløpt eller om man ikke har forsikret seg om at alt er i orden. Når det gjelder f.eks. en utløpt instruktørpåtegning (OJTI) mens alt annet er gyldig, holder det selvfølgelig at man frastår fra å fungere som praksisinstruktør, mens man kan utføre annet operativt arbeid innenfor de gyldige påtegningene.
Uansett må man, dersom man finner ut at sertifikatet ikke lenger er gyldig, ta kontakt med sin nærmeste leder så raskt som mulig for å sørge for at nødvendige tiltak iverksettes. Flygelederforeningens styre er helt sikre på at alle ledere som får en slik henvendelse vil bistå den enkelte flygeleder på en ryddig og skikkelig måte slik at flygelederen så raskt som mulig igjen kan bidra til at kjernevirksomheten fungerer.